اسلوب استفهام و اغراض فرعی آن درقرآن کریم

نویسندگان

محمود خورسندی

سمیه ترحمی

علیرضا خورسندی

چکیده

استفهام حقیقی یکی ازانواع انشاءطلبی است که به منظوردریافت فهم حقیقت انجام می گیرد؛ اما بسیارپیش می آید که استفهام به نیت اغراض فرعی نیزطرح می شود؛ یعنی منظورپرسشگر فهم مطلبی که نمی داند، نیست. دقیقابه همین جهت است که به کاربردن استفهام در غرض های فرعی، تجاهل العارف نام داردو یکی از موضوعات بحث بر انگیز علم بلاغت است. البته بعضی آن را فنّ معانی و برخی دیگر آن را در فنّ بدیع می گنجانند .سعی ما در این مقاله بر آن است که اغراض اصلی وفرعی اسلوب استفهام را در قران کریم بیان نموده و حداقل یک شاهد برای هریک ازآنها ذکر کنیم . پرسش های قرآنی بر دو دسته اند : برخی ازآنها از جانب خدا و برخی دیگر از زبان غیر خداست. از آنجا که خداوند به همه امور هستی علم دارد و هیچ سؤالی از جانب اونمی تواند برای طلب فهم باشد، قطعا تمام پرسش های الهی در مقوله تجاهل العارف می گنجد.ما در این تحقیق فقط به آن دسته از پرسش ها که از جانب خداست، می پردازیم تا اغراض پرسش های الهی معلوم گردد و مددکار مخاطبین در پیمودن صراط مستقیم باشد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی اسلوب ندا در نهج البلاغه و اغراض فرعی آن

کلام مولا علی (ع) در خطاب به مردم به سبک وسیاق خاصی است که پس از قرن های متمادی همچنان در خواننده به همان اندازه موثّر است کشف رمز موفقیت حضرت در اینگونه خطاب ها یکی از انگیزه هایی بود که ما را به نوشتن این پایان نامه واداشت. برای فهم اغراض خطبه ها ونامه ها وحکمت های موجود در نهج البلاغه نیاز به تسلّط کامل به انواع منادا واحکام واغراض آن است. در این پایان نامه ابتدا نگاهی گذرا به نهج البلاغه وچگو...

15 صفحه اول

بررسی اغراض بلاغی اسلوب های تهکّم و استهزاء در قرآن کریم

زمانی‌که گوینده یا نویسنده، سخنانی را بر زبان یا صفحه کتاب، جاری می‌سازد و با کلام خودگروه خاصی را مخاطب قرار می‌دهد، بی گمان با گزینش واژگان ویژه در پی تحقق اغراض خاصی است و با توجه به این اغراض است که واژه ها، جمله ها، ساختارها و اسلوب های خود را تعیین می‌کند و در قالب آنها کلام خود را هدفمند ساخته و سامان می دهد.از جمله این ساختارها، اسلوب تهکم و استهزاء است که متکلم در بهره گیری از آن،اغراض...

متن کامل

اسلوب فعل کاد و مشتقات آن در آیات قرآن کریم

فعل «کاد» در آیات قرآن کریم به‌صورت ماضی و مضارع و به‌صورت مثبت و منفی به‌کاررفته است. مفسّران و دستور­نویسان در خصوص این فعل و معنای آن، هنگامی‌که به شکل مثبت و منفی در آیات قرآن کریم استعمال شده است دیدگاه‌های متفاوتی بیان کرده‌اند. فعل «کاد» در یک آیه از آیات قرآن کریم، معنایش نسبت به آیات دیگر متفاوت است و آن، آیه شریفه «أکاد أخفیها» در آیه ۱۵ سوره طه است که نمی‌توانیم آن را به معنای: نزدیک ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مطالعات بلاغی

جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۸۳-۱۰۲

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023